Sprawozdanie z realizacji programu Laboratoria Przyszłości w roku szkolnym 2022/2023
Treść
Koordynatorami realizacji projektu w Szkole Podstawowej im. Narcyza Wiatra w Gostwicy w roku szkolnym 2022/2023 byli: mgr Józef Nieć, mgr Elżbieta Wilk.
Zadania zespołu nauczycieli skupiały się wokół dwóch głównych tematów:
- promocji działań podejmowanych w szkole, dotyczących działalności placówki na stronie internetowej i facebooku,
- rozwijaniu kompetencji uczniów i nauczycieli w posługiwaniu się sprzętem zakupionym w ramach inicjatywy edukacyjnej realizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Podczas zajęć edukacyjnych uczniowie zapoznali się ze sprzętem zakupionym w ramach programu Laboratoria Przyszłości, poznali jego obsługę i wykonywali z jego użyciem proste zadania.
Pierwszym i podstawowym sprzętem, z którego korzystali cały rok szkolny był aparat fotograficzny Sony. Wykorzystując go, uczniowie wraz ze swoimi wychowawcami wykonywali zdjęcia, będące dokumentacją naszych szkolnych wydarzeń. Zdjęcia te, posłużyły również, do wspólnego tworzenia fotorelacji. Do ich wykonania wykorzystali aplikacje pozwalające na tworzenie oryginalnych pokazów slajdów, które są fantastycznym sposobem na stworzenie niezapomnianej pamiątki z ważnego wydarzenia, spotkania czy wycieczki szkolnej.
Kolejnymi sprzętami wykorzystywanymi przez naszych uczniów podczas zajęć edukacyjnych, były:
-
roboty Photon, które stanowiły idealny zestaw startowy do nauki robotyki i mechatroniki na lekcjach informatyki,
-
drukarka 3D (Moje Bambino Sygnis Edu Lab 3D), dzięki której uczniowie klas IV-VIII obserwowali proces projektowania i drukowania modeli 3D (np.:breloki do kluczy),
-
lutownica, wykorzystana przez uczniów klasy V do montażu "Gwiazdki z drucika" podczas lekcji techniki,
-
klocki LEGO Education SPICE, użyte podczas zajęć świetlicowych jako ciekawa forma zabawy, która rozwija wyobraźnię i kreatywność dzieci,
-
Moduły Pracowni Przyrodniczej, rekomendowane przez Centrum Nauki Kopernik, które umożliwiają samodzielne poznawanie świata – poprzez obserwację i eksperymentowanie, wykorzystane jako pomoc dydaktyczna podczas zajęć przyrodniczych w klasie VIII.
Artykuły realizacji poszczególnych działań wraz z ich zdjęciami, były systematycznie publikowane na stronie internetowej szkoły. Natomiast wszystkie działania z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach projektu zawiera załącznik.
Zakupiony w ramach programu Laboratoria Przyszłości sprzęt odpowiada potrzebom naszej szkoły, jest i będzie w przyszłości wykorzystywany na lekcjach obowiązkowych – do realizacji podstawy programowej, a także na zajęciach dodatkowych oraz kołach zainteresowań.